GstarCAD 2027 is er!

De nieuwe versie van GstarCAD 2027 is uit en het lijkt weer te zijn gelukt om de software nog sneller te maken. GstarCAD zelf spreekt over een factor 10% voor alle basistaken, zoals move, copy en mirror, het opslaan van een tekening gaat tot 8 keer sneller en door gebruik te maken van hardware-versnelling gaat de performance over de hele breedte met 30 tot 80% omhoog en zelfs 90% bij bepaalde complexe situaties. Ze kunnen het wel zeggen, maar download GstarCAD en test het beter zelf.

17/6/26 Bluebeam Revu versie 20 is al minstens 4 jaar oud en wie er nog mee werkt hoeft per jaar niets te betalen. Dat is mooi meegenomen, maar opgelet. Bluebeam kondigt aan de licentieservice te gaan stoppen per 31 juli 2026. Dat houdt in dat u de licentie vanaf 1 augustus niet meer kunt verplaatsen van de ene naar de andere computer.

Ons advies: verplaats uw licentie naar uw beste computer.

Want als die kapot gaat, dan is uw licentie weg. Dat is geen ramp, want u kunt zo weer verder met een mooie nieuwe versie 21, met alle voordelen van dien, maar daar moet u dan wel voor betalen. Dus houd daar rekening mee. Installeer versie 21 bijv. alvast op uw computer als probeerversie.

En dan is er nog iets.

Werkt u nog met versie 20, terwijl die is geüpgraded (u betaalt dan elk jaar een lager bedrag dat stijgt met 10% per jaar), dan mag die goedkope versie 21 niet bij iemand anders in gebruik zijn, want het is de upgrade van de versie waar u mee werkt.

Ons advies: inventariseer wie met welke versie werkt (20 of 21) en kijk of dat er niet meer zijn dan waar u recht op hebt.

Neem gerust contact op als wilt dat we even meedenken.

16/6/26 GIBIT staat voor Gemeentelijke Inkoop bij IT Toolbox en de VNG biedt gemeenten een overeenkomstengenerator voor het professionaliseren van de inkoop van ICT-diensten en -producten. Neem gerust contact op over hoe wij hiermee omgaan. We leggen het u graag uit.

Het is niet voor niets dat we (anno 2026) 125 gemeenten, 11 veiligheidsregio’s en 8 omgevingsdiensten tot onze klanten mogen rekenen!

13/1/26 Net voor het eind van het jaar is de tweede tussenupdate van GstarCAD 2026 beschikbaar gekomen, genaamd SP2 (service pack 2). U kunt die gratis downloaden en installeren als u over een licentie van versie 2026 beschikt. Het bevat weer een aantal opgeloste softwarefouten.

Vanuit GstarCAD zelf kunt u via Help > About zien welke versie u hebt. Ziet u dan BUILD 251226 (of een hoger nummer), dan zit u goed. Zo niet, dan is het zinvol om de laatste versie te downloaden. Ondervindt u geen problemen met uw huidige versie, doe dan in principe niets. Immers, wat werkt, lekker zo laten.

Tip: wist u dat u GstarCAD versie 2025 en 2024 tegen een gereduceerde prijs kunt upgraden naar 2026? Stuur uw versie-, build- en serienummer op (zie Help > About), dan checken we of het klopt en ontvangt u van ons een offerte.

19/5/26 Kijk even goed naar wat er sinds vandaag nieuw is in Bluebeam Revu.

1. Naast Basics, Core en Complete is er nu ook: Bluebeam Revu Max, dus we hebben nu 4 prijzen, resp. €240, €300, €400 en €540 excl. BTW!

2. Bluebeam Max ondersteunt Claude AI voor het geven van opdrachten. In de korte video van Bluebeam vraagt de gebruiker om twee documenten te vergelijken, de verschillen in geel te markeren en die in de lijst te voorzien van de gevonden tekst.

3. Max kan in stukken opgebroken PDF-tekeningen aan elkaar plakken. Klik het begin en eind van twee overeen komende afbreeklijnen en Bluebeam geeft je een nieuwe PDF met die twee delen aan elkaar geplakt. Daar gebruikte je vroeger een peperduur en ingewikkeld CAD-programma voor.

4. Max geeft je nu “magic markups”. Dat zijn een soort snelle kopieerfuncties om iets, waarvan je de unieke vorm al hebt aangegeven, om te zetten naar iets anders, bijv. een andere afwerking die hetzelfde vloeroppervlak gebruikt en waarvan je een apart object wil, maar dan gecorrigeerd met een bepaalde offset. Daar zaten heel veel mensen op te wachten!

Verkocht? Lees nog heel even puntje 5.

5. Bluebeam Max en de plugin voor Autodesk Revit (de BIM-software waar je collega mee werkt?) regelen nu dat de aantekeningen die je buiten maakt op een platte PDF-tekening (die uit Revit komt) via de Studio-server niet alleen meteen binnenkomen, maar ook precies op de juiste plek in het 3D model van je collega en die kan daar weer meteen op reageren.

Samenwerken dus!!!

Alvast bedankt voor uw bestelling.

7/1/26 Wist je dat meten op schaal in een PDF ook kan heel goed in GstarCAD? Het is iets moeilijker dan met Bluebeam, maar niet voor wie al met AutoCAD heeft leren werken. Als je GstarCAD opent, zie je al meteen een rijtje knoppen, waarvan je knop “PDF Underlay” nodig hebt om een pagina uit een PDF-bestand op het 0-punt van je tekening te zetten. Wil je meer weten neem even contact op.

Extra aan deze manier van werken is dat je ook een DWG of DWF (beiden van AutoCAD) of een DGN (van Microstation) er onder of over kan leggen.

Ja, er is meer dan Bluebeam, als het om meten in PDF gaat. Nog een voordeel: de GstarCAD-licentie hoef je maar één keer aan te schaffen. Je betaalt daarna niets per jaar, waardoor je vanaf het 3e jaar goedkoper uit bent.

8/1/26 De levering zijn vandaag gelukkig weer opgestart bij Bluebeam.

7/1/26 Het is ons nog steeds niet bekend waarom Bluebeam geen leveringen doet, maar voorlopig lijkt er niets te veranderen. We hebben in 2026 nog helemaal geen leveringen ontvangen en we hebben geen informatie over hoe lang dit nog gaat duren.

Dus mocht u op uw licenties zitten te wachten, mijn excuses, mede namens Bluebeam, en alvast bedankt u voor uw geduld.

U kunt overwegen om nog een proeflicentie aan te vragen op een nieuw emailadres. Dat geeft u weer 14 dagen. Let wel dat het juridisch niet is toegestaan om op die manier productiewerk te doen.

Er bestaat geen goed alternatief voor Bluebeam als u op schaal in tekeningen wilt meten en die hoeveelheden wilt verzamelen en exporteren. U kunt wel een PDF-tekening als onderlegger in GstarCAD halen en dan daar het meetwerk doen. Neem maar even contact met ons op als u die route overweegt.

3/12/25 Sinds begin november is de tussenupdate beschikbaar van GstarCAD 2026, genaamd SP1 (service pack 1). De fabrikant meldt het volgende:

    1. Snelheidsverbeteringen
      • Het in 3D verplaatsen, spiegelen, roteren en kopiëren in complexe 3D-modellen is met meer dan 100% verbeterd en het ongedaan maken (undo) en opnieuw uitvoeren (redo) is tot 5x zo snel.
      • LISP-optimalisatie: SSGET is 5x zo snel.
      • Sorteren van lagen en lijsten is 2x zo snel.
      • Vernieuwen van de opdrachtregel: het tekenen van lijnen door het plakken van grote sets coördinaten is ruim 15x zo snel.
      • Arceren is 4 tot 5x zo snel bij het berekenen van grote arceergebieden.
    2. Nieuwe en verbeterde functies
      • Automatisch wisselen van invoermethode: schakelt automatisch tussen Engelse invoer voor opdrachten en de huidige invoertaal voor tekstinvoer, waardoor het niet meer nodig is om handmatig van invoermethode te wisselen.
      • Slim kopiëren en plakken tussen applicaties (COPYCLIP): intelligent bijsnijden en aanpasbare plakinstellingen (bereik, kleur, opmaak). Ondersteunt DWG-, WMF- en rasterformaten.
      • Interfaceverbeteringen: tabbladen voor arceringen en een verbeterde afbeeldingseditor.
      • Nieuwe tools voor middellijn en middelpunt, CENTERLINE en CENTERMARK, met instelbare systeemvariabelen voor grootte, tussenruimte en laagbeheer. Momenteel zijn ze standaard uitgeschakeld, maar ze kunnen worden ingeschakeld in de App Manager in GstarCAD2026 SP1. Ze zijn ook compatibel met AutoCAD.

Download de laatste versie via onze download-pagina. Downloaden van de website van GstarCAD lijkt nog steeds fout te gaat als u inlogt vanuit de EU. Hieraan wordt gewerkt.

Als u de cloudoplossing gebruikt van Bluebeam dan zit u met uw data op de Duitse server, omdat de Europese gegevensbeschermingswet GDPR (AVG in het Nederlands) dan van toepassing is. Toch valt deze data sinds 23 maart 2018 vermoedelijk ook onder de US CLOUD-Act en is daarmee toegankelijk voor de FBI, omdat Bluebeam, ookal is het nu onderdeel van het Duitse Nemetschek, heel veel Amerikaanse klanten bedient.

Ik citeer specialist Rick Goud van Zivver: “Een Duits bedrijf zonder Amerikaanse vestiging, zonder Amerikaanse collega’s en met contracten uitsluitend onder Duits recht, viel tóch onder Amerikaanse jurisdictie. De reden? De website was in het Engels, er was geen blokkade voor Amerikaanse gebruikers en in drie jaar tijd waren er 156 klanten in de VS met een omzet van nog geen $200.000. Het hof oordeelde dat het bedrijf redelijkerwijs had moeten voorzien dat het Amerikaanse recht van toepassing kon zijn.”

Ik hoor u denken: “Mijn bedrijf heeft geen Amerikaanse klanten en de data (bedrijfs- en persoonsnamen, 06-nummers, emailadressen en -berichten, facturen, etc.) staat niet in de cloud.” Geldt dat ook voor uw backup? Bij IDEOMA is het antwoord momenteel nog: nee, dus als de FBI wil, komen ze ook aan onze gegevens. Ookal houden we enkel de meest minimale persoonlijke gegevens over u bij, toch gaan we ook voor onze backups passende maatregelen nemen. Jammer dat het nodig is en wordt vervolgd.

IDEOMA richt zich al zo lang op Bluebeam, dat we bijna iedereen die daar werkt hebben zien binnenkomen. Als we zo iemand spreken, dan zeggen we vaak grappend “Wat wil je weten over Bluebeam?” Niettemin moeten ook wij in het steeds professioneler wordende Bluebeam-jasje blijven passen, dus ook wij moeten meedoen in het tijdrovende circus van de certificeringen. Net als de online gebruikersopleidingen heeft Bluebeam ook voor ons, haar internationale partners, een schitterende omgeving opgetuigd om onze kennis bij te spijkeren en dat maakt het halen van zo’n certificaat best nog wel een leuke bezigheid.

Voilà:

Hier staat het: we zijn Bluebeam-experts!

 

Voor de zekerheid krijg je zelfs een tweede certificaat!